امام جمعه قم در خطبه نماز جمعه مطرح نمود مهریه همسر شهید حججی 124 هزار صلوات و حفظ

قرآن بود

شهید حججی موفق شد که نیمی از قرآن را به شکلی که همسرش شرط کرده بود با موفقیت حفظ نماید

 

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 31 مرداد 1396برچسب:, | 10:36 | نويسنده : تحریریه ستاد |

تاریخ شهادت: 30 ذیقعده سال 220 هجری

تولد و دوران امامت ایشان:
امام محمد بن علی (ع) معروف به جواد الائمه، تقی و جواد و مکنی به ابوجعفر ثانی   در دهم رجب دیده به جهان گشود . نام پدرش امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران می‏باشد.

امام محمد تقی (ع) پس از شهادت پدرش امام رضا (ع) درسال 203 قمری، مقام منیع   امامت را در هشت‏ سالگی بر عهده گرفت و آن را به راستی و درستی هدیت کرد و به مقصد  عالی رسانید. مامون عباسی (هفتمین خلیفه سلسله عباسیان) پس از شهادت امام رضا (ع( از امام جواد (ع) دل جویی کرد و دخترش ام الفضل را به عقد وی درآورد.

چگونگی شهادت: 
معتصم، خلیفه عباسی و جعفر، پسر مأمون، سمی را در انگور تزریق کردند و برای ام‏فضل فرستادند. ام فضل نیز آن را در میان کاسه‏ای گذاشت و جلو امام جواد علیه‏السلام نهاد و از آن انگور بسیار توصیف کرد. سرانجام آن حضرت از انگور خورد و طولی نکشید که آثار سم را در خود احساس کرد. در همان حال ام‏فضل پشیمان شد و گریه کرد. حضرت به او فرمود: «چرا گریه می‏کنی؟ اکنون گریه تو سودی ندارد. ین را بدان که به سبب ین جنیت، به چنان دردی مبتلا می‏شوی که هرگز علاج ندارد و چنان به تنگدستی افتی که جبران‏پذیر نباشد». بر اثر نفرین آن حضرت، ام‏فضل به دردی بیمار شد که همه اموالش را در راه معالجه آن مصرف کرد، ولی سودی نبخشید و با نکبت بارترین وضع به هلاکت رسید. برادرش جعفر نیز در حال مستی به چاه افتاد و جسد بی‏جانش را از چاه بیرون آوردند. 

مرقد مطهر امام جواد علیه السلام
امام جواد علیه السلام  در کنار جدش امام کاظم (ع) در مقابر  قریش شهر بغداد - که امروز به آن کاظمین می‏گویند - دفن گردید.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : دو شنبه 30 مرداد 1396برچسب:, | 20:40 | نويسنده : تحریریه ستاد |

بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

ـ کعبه نخستین خانهتوحید و یکتا پرستی و اولین جایگاهی است که برای پرستش خدای یگانه ساخته شده است.

ـ مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

ـ مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار می‌باشد.

ـ یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الان ظهور نمی­ کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

ـ مساجد کشور در طول 37 سال گذشته که از پیروزی انقلاب می گذرد حدود 8 / 2 برابر شده است و از 25 هزار مسجد در سال 1357 به 72 هزار مسجد رسیده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نبوده است.

ـ برای شیعیان در ایران به ازای تقریبا هر 1100 نفر یک مسجد وجود دارد و این رقم برای مساجد اهل سنت تقریبا به ازای هر 500 نفر یک مسجد است.

....................................................

پژوهش خبری صدا و سیما: هر دین و آیینی نمادها و نشانه‌‌هایی دارد؛ اسلام که آخرین دین آسمانی ا‌ست، از میان نمادها و شعایر ظاهری و مکانی، به جایگاه مسجد و احکام آن بسیار اهمیت داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می فرمایند: در مسجد طراز اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامی آن نزدیک می‌کند. مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

علت نامگذاری روز جهانی مساجد چیست؟

بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی وساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الا ظهور نمی کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است. واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) و نمازگزاردن دیگر پیامبران به امامت ایشان در مسجدالأقصی موجب شده تا محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دوچندان شود.

معرفی اجمالی مسجدالاقصی

آنچه به عنوان مسجدالأقصی در قرآن از آن یاد شده، تمام مجموعه مسجد‌الاقصی مسقف، قبة‌ الصخرة، قبة ‌‌السلسلة، مصلای مروانی و قبه‌ها (گنبدها)، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی دربر می‌گیرد که بخش مسقف مسجدالأقصی در جنوب این مجموعه واقع شده است. این مسجد توسط داوود نبی پایه گذاری شد و توسط حضرت سلیمان تکمیل شده است. مسجدالاقصی مسقف، بنایی مستطیلی است با رواقی بزرگ در میانه آن که مستقیماً به گنبد می‌رسد. از شرق و غرب، سه رواق مسجدالأقصی را احاطه کرده است. طول آن از شمال به جنوب 80 متر و عرض آن از شرق به غرب 55 متر است.

فاجعه به آتش کشیدن مسجدالأقصی

ساعت هفت صبح پنج‌شنبه 1969 / 08 /21 میلادی ( سی‌ و یکم مرداد سال 1348 هجری شمسی) جنایتکاری اسرائیلی‌ به نام دنیس مایکل ولیم روهان به آستان مسجد‌الاقصای مسقف تجاوز کرد و آن را به آتش کشید. در این آتش‌سوزی، مساحتی نزدیک به 1500 مترمربع از مسجد در آتش سوخت. در این واقعه، منبر باستانی که شهید نورالدین محمود زنگی دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالأقصی داده بود، سوخت. این منبر همان منبری است که سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف ‌بن ایوب پس از اینکه قدس را به سال 583 ﻫجری از دست صلیبیان‌‌‌‍ آزاد کرد به مسجدالأقصی آورد.

مسجد عمر، محراب زکریا، مقام اربعین، سه رواق مسجد همراه با پایه‌ها و قوس‌های آن‌ها و قوس حامل بر قبة‌الاقصی و پایه‌های اصلی‌ای که گنبد مسجد بر آن‌ها قرار داشت، آتش گرفتند و سقف مسجد فرو ریخت. تزیینات آن از بین رفت و بخش‌هایی از گنبد چوبی داخل مسجد، محراب، دیوار قبله، سنگ‌های مرمر بکار رفته در درون مسجد، پنجره از جنس گچ و شیشه رنگین، فرش‌ها، سوره اسراء که از بالای محراب کاشیکاری و طلاکاری شده بود و... از بین رفتند

مروری بر وضعیت مساجد در ایران

طبق آمارهای سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز 72 هزار مسجد در کشور وجود دارد و این به معنی سرانه یک مسجد به اعضا هر 1041 نفر است، آماری که نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی پایین‌تر است. مساجد کشور در طول 37 سال گذشته که از پیروزی انقلاب می گذرد حدود 8 / 2 برابر شده است و از 25 هزار مسجد در سال 1357 به 72 هزار مسجد رسیده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نبوده است.این عدم تناسب زمانی بیشتر خود نشان می کند که تعداد مساجد در ایران را با چند کشور مسلمان مورد مقایسه قرار دهیم.

هم اکنون دو هزار و هفتصد نماز خانه ، مسجد و جایگاه و سکوی نماز در خطوط ریلی، جاده ایی و بندری کشور دائر است که برای اقامه نماز مسافران طراحی و آماده سازی شده اند.

حجت الاسلام تقی قرائتی مدیر موسسه مسجد در مصاحبه با خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه ایران به ساخت و احداث ۲۵۰ هزار مسجد نیاز دارد، گفته است: با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی در کشور ما باید به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد ولی در حال حاضر به ازای هر سه هزار نفر یک مسجد فعال وجود دارد.

امروز تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد به مرز 21 هزار و 709 باب رسیده که از دورترین نقطه تا نزدیک‌ترین نقاط شهری در استان‌ها فعالیت دارند.همچنین 12 هزار و 137 باب کتابخانه باز و مخزن دار در جوار مساجد تشکیل شده است.

در حال حاضر اهل تسنن در تهران حداقل ٩ مسجد فعال دارند که عبارتند از:١-مسجد صادقیه، واقع در فلکه‌ دوم صادقیه ٢- مسجد تهران ‌پارس، واقع در خیابان دلاوران ٣- مسجد شهر قدس، واقع در کیلومتر ٢٠ جاده‌ی قدیم ٤- مسجد خلیج فارس، واقع در بزرگراه فتح ٥- مسجد النبی، واقع در شهرک دانش ٦- مسجد هفت‌جوب، واقع در جاده‌ی ملارد ٧- مسجد وحیدیه، واقع در شهریار ٨- مسجد نسیم‌ شهر، واقع در اکبرآباد ٩- مسجد رضی‌آباد، واقع در سه ‌راه شهریار.

کمبود مسجد در پایتخت با توجه به حجم جمعیت

حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می­ گوید: طبق آمار شواری عالی انقلاب فرهنگی، تهران ۱۰۰۰ مسجد کم دارد، ان‌شاءالله تابستان امسال نهضت مسجدسازی در شهرستان‌های استان تهران را پیشانی همت خود قرار دهیم. ما۳۳۵۳مسجد داریم که شناسه دریافت کرده‌اند. از این تعداد ۳۱۱۵ مسجد ظرفیت اقدام و فعالیت را دارند. در ۲۵۵۰ باب از مساجد استان تهران نماز جماعت برگزار می‌شود که سهم شهر تهران ۱۹۸۶ مسجد است. اهتمام جدی نیز به اقامه نماز جماعت صبح داریم و تعداد مساجد برگزارکننده از ۵۷۰ باب در سال ۱۳۹۰ به ۱۲۵۰ مسجد در سال 95 رسیده است.تا به حال ۲۰۳۰ امام جماعت نیز از مرکز حکم دریافت کرده‌اند که به معنای مشروعیت‌بخشی برای اقامه جماعت است.

سخن آخر

با گذشت حدود 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه همیشگی برای آزادی قدس( مسجدالاقصی) شریف بنظر می‌رسد بیش از 98 درصد مردم و همچنین جمع کثیری از نخبگان هنوز قبه الصخره را با مسجدالاقصی اشتباه می گیرند. مسجدالاقصی مسجدی است با گنبدی سبز رنگ در نزدیکی قبه‌الصخره که دارای گنبدی طلایی رنگ است. صهیونیست ها برای انحراف افکار عمومی مسلمانان دنیا از مسئله مسجدالاقصی با صرف هزینه های کلان تلاش کرده اند تا قبه الصخره را به جای مسجدالاقصی در افکار عمومی دنیا بنشانند و به همین جهت با چاپ پوستر های زیبا از قبه الصخره آن را به بهای ارزان و حتی رایگان در اختیار مسلمانان جهان قرار داده اند که کم و بیش در منازل و ادارات دیده می‌شوند. حتی سازمان صداوسیما نیز با وجود گوشزدهای مکرر از نشان دادن تصویر مسجدالاقصی اکراه دارد و قبه الصخره را به جای مسجدالاقصی برای مردم به تصویر می‌کشد. بنظر ضروری می‌رسد تا راه پیموده شده به خطا را هر چه زودتر اصلاح کنیم چرا که اگر مسجدالاقصی ( باگنبد سبز) به‌دست صهیونیست ها تخریب شود و تصویر قبه الصخره (با گنبد طلایی) به عنوان مسجدالاقصی به مردم نشان داده شود که هنوز پابرجاست قطعا بیش از 99 درصد مردم آن راخواهند پذیرفت و صهیونیست‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری خواهد کرد.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : دو شنبه 30 مرداد 1396برچسب:, | 14:5 | نويسنده : تحریریه ستاد |

سؤال:

بعد نماز جمعه خواندن، نماز ظهر و عصر واجب است یا اگر نخواندیم مشکلی ندارد ؟

پاسخ 

اگر نماز جمعه با شرایط آن خوانده شود دیگر خواندن نماز ظهر واجب نیست اما باید نماز عصر خوانده شود

رساله آیت الله سیستانی

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396برچسب:, | 19:6 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : چهار شنبه 25 مرداد 1396برچسب:, | 16:34 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1396برچسب:, | 17:12 | نويسنده : تحریریه ستاد |

ستاد برگزاری نماز جمعه شهر وزوان برگزار می کند :

مسابقه فرهنگی یک روز آدینه با نماز جمعه

 

1)  بقدری نماز جمعه از منظر پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)مهم است که نماز جمعه را از نظر اجر و پاداش معادل ........ عنوان فرمود.
الف . جهاد      ب . انفاق    ج . حج       د . زکات

2)کدام یک از سخنان زیر از امام خمینی (ره) است؟

الف. نماز جمعه در راس همه امورات است و مردم را مجتمع کنند که در این امر خللی وارد نشود

ب. نماز جمعه و دو خطبه آن مانند حج و نماز عید فطر و قربان از مراسم بزرگ مسلمانان است.

ج. نماز جمعه عبادت است لکن عبادتی مدغم در سیاست است، سیاست در عبادت مدغم است.

د. همه موارد

3) نماز جمعه علاوه بر شرایط عمومی شش شرط ویژه دارد کدام مورد جزء آن شش شرط نیست؟

الف. وقت نماز جمعه محدود و معین به زمان خاصی است

ب. امام و مامومین حداقل 6 نفر به بالا باشند.

ج. نماز جمعه به جماعت خوانده شود.

د. هیچکدام

4)  چه کسی ثواب شرکت در نماز جمعه را برابر ثواب حج مساکین دانست؟

الف. حضرت علی (ع)     ب. پیامبر اسلام      ج. امام جعفر صادق(ع)    د. امام سجاد (ع)

5) این سخن از کیست؟ " نماز جمعه سنتی است از پیامبر اسلام، بشارتی است برای مومنان و توبیخی است برای منافقان"

الف. امام صادق(ع)   ب. امام باقر(ع)   ج. پیامبر اسلام (ص)   د. امام علی (ع)

شرکت کنندگان بایستی پاسخ سوالات را تا تاریخ 96/6/2به ستاد برگزاری نماز جمعه مستقر دز مسجد جامع تحویل دهند به قید قرعه جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, | 16:28 | نويسنده : تحریریه ستاد |

طراحی و نصب نشریه داخلی ستاد نماز جمعه شهر وزوان تحت عنوان آدینه وزوان و تحت نظارت مدیر مسوول ستاد

بازدید امام جمعه از کارهای فرهنگی

 

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, | 16:12 | نويسنده : تحریریه ستاد |

خلاصه خطبه اول;

توصیه به تقوای الهی تقوا یعنی مراقبت ازخود درجهت رضای خداوند متعال قدم برداشتن تقوا یعنی صداقت وامانت داری تقوا می بایست در عمل باشد یعنی عمل نیک وعمل را سوق دادن به سمت پرهیز کاری وظیفه شناسی والدین درعایت حقوق متقابل بخشی از مسائل تربیتی می باشد یکی از مصادیق تعلیم وتربیت حیاء وعفت می باشد حیاءنشانه ایمان است یکی از عوامل تربیتی عبارتست از ازدواج آسان می باشد که باعث امنیت اخلاقی می شود لذاتأمین ارامش روحی وارضاء غریزه شخصی راهی است که از طریق ازدواج حاصل میگردد.اگر فرهنگ ازدواج سالم در جامعه رواج پیدا کند بسیاری از نا به هنجاریها از بین خواهد رفت تحقق این امر در گروانتخاب سالم است.قران کریم درتعبیر ازدواج می فرماید:زن وشوهر را مایه سکوت وآرامش می باشند.

 

خطبه دوم:

قال رسول الله:نماز جمعه امری است که هر کس پی درپی درنمازجمعه شرکت نماید خداوند اورادرآخرت ازآتش دوزخ حفظ می نماید روزجمعه ازبرترین ایام هفته است واعمال نیک انسان پاداش مضاعف خواهد داشت خطر بد عهدی آمریکا بارها توسط مقام معظم رهبری هشدار داده شده است امروزه دریمن سوریه شاهد این موارد هستیم که عامل آن امریکا می باشد این یک خیانت ضد بشری می باشد.اگر داعش شکست خورد امریکا از مردم انتقام جویی می نماید.این گونه حرکات نشانه این است که امریکا پشتیبان بی چون وچرای داعش خیانتکار می باشد.مناسبت ها:21مرداد روز صنایع دستی وحمایت از کارگاههای کوچک وایجاد اشتغال در این زمینه .26مردادسالروز بازگشت اسراء به میهن اسلامی 25ذی القعده روز دحوالاض وحج ابراهمیی مسؤلین با ایجا دتورهای سالم امنیت را دراین امر معنوی فراهم اورند.

(خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 96/5/20)

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, | 16:8 | نويسنده : تحریریه ستاد |

برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه مورخ96/5/20 در شهر وزوان به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج یدالله زمانی با حضور امام جمعه موقت بخش میمه حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری .

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, | 15:57 | نويسنده : تحریریه ستاد |

به اطلاع همشهریان محترم میرساند مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته توسط حجت الاسلام  و المسلمین حاج یدالله زمانی در محل مسجد جامع شهر وزوان اقامه می گردد.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : پنج شنبه 19 مرداد 1396برچسب:, | 18:11 | نويسنده : تحریریه ستاد |

در فضیلت این سوره از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر كس سوره سجده را قرائت نماید مانند آن است كه شب قدر را احیا گرفته است.

 

۲ از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است: هر كس در شب های جمعه سوره سجده را قرائت كند خداوند نامه اعمالش را در روز قیامت به دست راست او می دهد و از او حسابرسی نمی كند و او را از همراهان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت گرامیش قرار می دهد.

۳ پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم هر شب پیش از خواب سوره سجده را قرائت می كردند و تا این سوره و سوره ملك را نمی خواندند به رختخواب نمی رفتند.

۴ در روایتی دیگر از ایشان آمده كه قرائت این سوره در شب موجب امنیت از شیطان و ترفیع درجات در قیامت می شود(۵)

 آثار و بركات سوره سجده

۱) ایمنی از تب و درد مفاصل
از پیامبر گرامی اسلامی نقل شده: هر كس سوره سجده را بنویسد و با خود همراه داشته باشد از مبتلا شدن به تب و سردرد و درد مفاصل در امان است. ۶

در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز هم به داشتن نوشته این سوره مباركه و هم نوشیدن آب حاصل از شستن این سوره برای رفع انواع تب ها مفید دانسته است. ۷

۲) عزل كردن حاكم ستمگر
در كتاب المصباح در باب خواص سوره سجده آمده: اگر سوره سجده را بنویسد و در خانه والی و حاكمی قرار دهند در همان سال معزول می شود.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : چهار شنبه 18 مرداد 1396برچسب:, | 20:5 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1396برچسب:, | 15:12 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : دو شنبه 16 مرداد 1396برچسب:, | 12:35 | نويسنده : تحریریه ستاد |

دوشنبه 16 مرداد به خاطر ماه گرفتگی نماز آیات واجب می شود.

زمان ادا 21:52 الی23:48 

و پس از آن به نیت قضا خوانده شود

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : یک شنبه 15 مرداد 1396برچسب:, | 16:1 | نويسنده : تحریریه ستاد |

وصیت نامه اول

 بسم الله الرحمن الرحیم 
همسرم ! راه خدا را انتخاب کن که جز این راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد
. . . ملیحه جان همانطوری که میدانی احترام مادر واجب است . اگر انسان کوچکترین ناراحتی داشته باشد اولین کسی که سخت ناراحت می شود مادراست که همیشه به فکر فرزند یعنی جگرگوشه اش می باشد. . .
. . . ملیحه جان اگر مثلا نیم ساعتی فکر کردی راجع به موضوعی هرگز به تنهایی فکر نکن حتما از قرآن مجید و سخنان پیامبران - امامان استفاده کن و کمک بگیر- نترس هر چه می خواهی بگو. البته درباره هر چیزی اول فکر کن . هر چه که بخواهی در قرآن مجید هست مبادا ناراحت باشی همه چیز درست می شه ولی من می خواهم که همیشه خوب فکر کنی . مثلا وقتی یک نفر به تو حرفی می زند زود ناراحت نشو درباره اش فکر کن ببین آیا واقعا این حرف درسته یا نه . البته بوسیله ایمانی که به خدا داری.

ملیحه جان به خدا قسم مسلمان بودن تنها فقط به نماز و روزه نیست البته انسان باید نماز بخواند و روزه هم بگیرد . اما برگردیم سرحرف اول اگر دوستت تو را ناراحت کرد بعد پشیمان شد و به تو سلام کرد و از تو کمک خواست حتما به او کمک کن . تا میتونی به دوستانت کمک کن و به هر کسی که می شناسی و یا نمی شناسی خوبی کن. نگذار کسی از تو ناراحت بشه و برنجه.
هر کسی که به تو بدی می کند حتما از او کناره بگیر و اگر روزی از کار خودش پشیمون شد از او ناراحت نشو. هرگز بخاطر مال دنیا از کسی ناراحت نشو.
ملیحه جون در این دنیا فقط پاکی، صداقت ،ایمان ، محبت به مردم ، جان دادن در راه وطن ، عبادت باقی می ماند. تا می تونی به مردم کمک کن . حجاب ، حجاب را خیلی زیاد رعایت کن . اگه شده نان خشک بخور ولی دوستت ، فامیلت را که چیزی نداره، کسی که بیچاره است او را از بدبختی نجات بده. تا میتونی خیلی خیلی عمیق درباره چیزی فکر کن. همیشه سنگین باش. زود از کسی ناراحت نشو از او بپرس که مثلا چرا اینکار را کردی و بعد درباره آن فکر کن و تصمیم بگیر. . .
. . . ملیحه به خدا قسم به فکر تو هستم ولی می گویم شاید من مردم باید ملیحه ام همیشه خوشبخت باشد . هرگز اشتباه فکر نکند . همیشه فقط راه خدا را انتخاب بکند . چون جز این راه راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد .
ملیحه باید مجددا قول بدهی که همیشه با حجاب باشی . همیشه با ایمان باشی . همیشه به مردم کمک کنی . به همه محبت کنی . در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است و راه خداست . . .
. . . اگه می خواهی عباس همیشه خوشحال باشد باید به حرفهایم گوش کنی . ملیحه هرچقدر میتونی درس بخون . درس بخون درس بخون . خوب فکر کن . به مردم کمک کن . کمک کن خوب قضاوت کن . همیشه از خدا کمک بخواه . حتما نماز بخون . راه خدا را هرگز فراموش نکن . . . 
. . . همیشه بخاطرت این کلمات بسیار شیرین و پر ارزش را بسپار « کسی که به پدر و مادرش احترام بگذارد ، یعنی طوری با آنها رفتار کند که رضایت آنها را جلب نماید ، همیشه پیش خداوند عزیز بوده و در زندگی خوشبخت خواهد بود . . .
ملیحه مهربانم هروقت نماز میخونی برام دعا کن .

وصیت نامه دوم

بسم الله الرحمن الرحيم 
انا لله و انا اليه راجعون 
خدايا ، خدايا ، تو را به جان مهدي (عج) تا انقلاب مهدي (عج) خميني را نگهدار . به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت مي کشم وصيت نامه بنويسم . حال سخنانم را براي خدا در چند جمله انشاالله خلاصه مي کنم . 
خدايا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده . 
خدايا ، همسر و فرزندانم را به تو مي سپارم . 
خدايا ، در اين دنيا چيزي ندارم ، هرچه هست از آن توست . 
پدر و مادر عزيزم ، ما خيلي به اين انقلاب بدهکاريم . 
عباس بابايي 
22/4/61 
21 ماه مبارک رمضان

 

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : یک شنبه 15 مرداد 1396برچسب:, | 13:15 | نويسنده : تحریریه ستاد |

نماز جمعه

نماز جمعه اختصاص دارد به اينكه به خاطر بگذرانى كه روز جمعه روز بزرگ و سيد روزها و عيد شريف مى باشد حق تعالى مخصوص گردانيده آن را به اين امت ، تا تقرب بجويند به وسيله اين روز، به جوار رحمت او و در شوند از دوزخ و از رانده شدن از درگاه الهى و رغبت كنند در اين روز به رو آوردن و متوجه شدن به اعمال صالحه و تلافى كنند تقصيرات سائر روزهاى هفته خود را و همت خود را برگردانند جانب آنچه مقرب ايشان است به خدا و نزديك است به حضرت پروردگار، كه آن نماز جمعه باشد، و تعبير فرموده است خداوند متعال از نماز جمعه ، در كتاب عزيز خود به ذكرالله و مخصوص گردانيده آن را از سائر نمازها به ذكرى كه آن مخصوص اين نماز مى باشد و فرموده : يا ايهاالذين امنوا اذا نودى للصلاة من يوم الجمعة ، فاسعوا الى ذكر الله ، و ذروا البيع ، ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون سوره جمعه آيه 9 اى كسانى كه ايمان آورده ايد به خداى تعالى هر موقعى كه منادى ندا سر زد در روز جمعه (براى نماز جمعه ) البته بشتابيد به سوى ذكر خدا و رها كنيد خريد و فروش را، چه آنكه اين كار (يعنى : آمدن به سوى نماز جمعه و ذكر خدا) بهتر مى باشد براى شما، اگر فضيلت نماز جمعه را بدانيد.

در اين آيه شريفه ، نوعى از تاءكيد و تنبيه مى باشد بر اهميت اين كار، كسانى كه بصيرت در ادبيات عربى داشته باشند، متوجه مى شوند. و از اهم رمزهاى آن اين است كه تعبير فرموده از نماز جمعه ، به ذكر الله چه آنكه اين اشارت است به آنكه غرض اصلى از نماز، تنها مجرد حركات بدن و سكنات و ركوع و سجود نمى باشد، بلكه مقصود اصلى به ياد بودن خدا مى باشد به قلب و احضار عظمت او سبحانه است به دل .

پس در اين نكته سرى مى باشد و البته نماز بازدارنده است از فحشاء و منكر، چنانچه در كلام الهى واقع شده : ان الصلاة تنهى عن الفشحاء و المنكر سوره عنكبوت آيه 45 به درستى كه نماز باز مى دارد شخص را از كارهاى زشت و ناگوار البته نماز در وقتى از فحشاء و منكر، شخص را باز ميدارد كه با توجه تمام و ملاحظه جلال و ساحت قدس الهى بوده باشد. تفسيرهاى زيادى وارد شده در ذيل اين آيه ، به طورى كه مى رساند كه مراد از نماز تنها ذكر و جنباندن زبان نمى باشد. پس وقتى كه نماز جمعه چنين قابليت را داشته باشد لاجرم لازم و واجب است اهتمام به آن ، زياده بر نمازهاى ديگر، و واجب است مهيا و مستعد شدن مر ملاقات الهى را و ايستادن در برابر خدا، در آن وقت نيكو با طرزى نيكو.

و به دل بگذران اين را كه هرگاه فرمان دهد تو را پادشاه بزرگى از پادشاهان دنيا، به تشرف محضر او و آمدن به شتاب در پيشگاه او در وقت معينى ، آيا تو مهيا و مستعد نخواهى شد به تمام درجه استعداد؟ آيا مهيا نمى شوى باسكونت و اطمينان و وقار و با لباس فاخر و با استعمال كردن بوى خوش و امثال اينها؟ بر وجهى كه مناسب حال آن پادشاه باشد و از همين جا است كه در روز جمعه ، نظافت و بوى خوش و عمامه نهادن و سرتراشى و شارب گرفتن و ناخن چيدن وارد شده است .

پس مبادرت كن وقت داخل شدن جمعه به اين شرطها، با دل پاك و كمال توجه به سوى خدا و عمل خالص كه نزديك كننده به خدا باشد و با نيت پيراسته چنانچه مى گردى اين طور در وقت ملاقات پادشاهى از پادشاهان دنيا. و اگر بزرگ نكنى همت خود را در اين چيزها و رو به اين وظائف نياورى . از قبيل : خوشبو نمودن وزينت كردن ، ناچار زيان خواهى برد در معامله خود با خدا، و بعد از اين حسرت خواهى خورد. و هر قدر ممكن باشد تو را و بتوانى كه زياد كنى نيت و قصد خود را در آنچه ثواب بر آن مترتب مى شود، البته اين كار و اين نيت را بكن ، تا بهره تو افزون و پاداش ‍ عمل تو زياد گردد به واسطه آن نيت .

پس قصد كن به غسل جمعه كردن ، استحباب روز جمعه را و توبه نمودن و داخل شدن مسجد را و همچنين به باقى كارهاى نيك . و در استعمال بوى خوش ، قصد كن عمل كردن به سنت پيغمبر (صلى الله عليه وآله ) را و بزرگ دانستن مسجد و احترام خانه خدا را، چه آن كه خدا دوست ندارد كسى داخل خانه او بشود مگر در حاليكه خوشبو باشد و نيز قصد كن به خوشبو كردن خود حق اشخاصى را كه در پهلوى تو هستند در مسجد، تا از مجاورت تو آزار نكشند و تو را به بدبوئى غيبت نكنند و به سبب غيبت تو ايشان به معصيت نيفتند و گفته اند اگر كسى كارى كند كه مردم در غيبت بيفتند و او قادر باشد و بتواند آن را از خود دفع كند، لاجرم او شريك در معصيت غيبت آنها خواهد بود چنانچه خداى تعالى فرموده : ولاتسبوا الذين يدعون من دون الله ، فيسبوا الله عدوا بغير علم سوره انعام آيه 108 ناسزا نگوئيد به كسانى كه مى خوانند غير خدا را (يعنى : به مشركين و بت پرستان بد نگوئيد) زيرا بد گفتن شما به آنها سبب مى شود كه ايشان هم بد بگويند به خداى تعالى كه معبود شما است ، از روى ستم و بى دانشى خود.

پس هرگاه حاضر شوى به نماز جمعه ، حاضر كن دلت را به جهت فهميدن خطبه و موعظه و مستعد و مهيا شو به جهت تلقى اوامر و نواهى كه از شارع مقدس رسيده است پس به درستى كه همين است غرض اصلى از بلند خواندن خطبه و استماع مردمان و حرام بودن سخن گفتن در اثناى خطبه خواندن . پس بده حق هر صاحب حقى را، بسا باشد كه انشاء الله بوده باشى از نوشته شدگان در ديوان سابقين و مقربين زيرا كه مى نويسند نام نمازگزاران را در اين روز شريف ، و عرضه مى دارند به حضرت پروردگار، و مى پوشانند برايشان خلعتهاى نور قدسى ، و به تحقيق روايت شده است كه : ان الملائكة تقف على ابواب المساجد و بايديهم قراطيس الذهب و اقلام الفضة ، يكتبون الاول فالاول و ان الجنان لتزخرف و تزين ، و ان الناس ‍ يتسابقون اليها على قدر سبقهم الى الصلاة ، و لاتزال الملائكة يكتبون الداخل الى ان يخرج الامام ، فاذا خرج طويت الصحف و دفعت الاقلام و اجتمعت الملائكة عند المنبر يستمعون الذكر و ان الناس فى المنازل و الخطوة على قدر بكورهم الى الجمعة براستى فرشتگان مى ايستند بر درهاى مساجد و در دستهاى خود كاغذهاى طلائى وقلمهاى نقره اى دارند مى نويسند هر كس را كه بيايد در مسجد بامراعات اول و بعد بودن (يعنى : آن را كه جلوتر آمده در اول مى نويسند و آن را كه بعد آمده ، بعد مى نويسند) و همانا بهشت زيب و زيور مى شود و مردم پيش مى افتند به سوى بهشت همانطورى كه در دنيا پيشى مى گرفته اند در نماز، و ملائكه مرتب هر كسى را كه داخل مسجد شود مى نويسند، تا موقعى كه امام درآيد. پس وقتى كه امام درآمد كاغذها پيچيده و قلمها برداشته و فرشتگان فرا مى آيند نزد منبر، گوش مى دهند موعظه امام را. آگاه و هوشيار باشيد كه مردم در پستى و رفعت و انحطاط و ارتفاع و بهره مندى ، به اندازه صبح خيزى و مهيا شدن آنها است جهت نماز جمعه .

پس وقتى كه گذرانيدى اينها را به دل خود و و دانستى كه ملائكه مى شنوند صداى تو را و ايشان دور تو هستند و خداتو را مى بيند پس لازم است بر تو كه رداى هيبت بر دوش اندازى و دراعه آرامش ببر افكنى و در پرده خشيت درآئى تا مستحق شوى كه اضافه شود بر تو رحمت ايزدى و سبك گرداند سنگينى تو را بركت خدا، و مقبول فرمايد نماز تو را و دعاى تو را مستجاب و مسموع نمايد و البته در اين روز زياد كن در ذكر و استغفار و دعاء و تلاوت قرآن ، وصلوات بفرست بر پيغمبر و آل او (صلى الله عليه وآله ) و صدقه كن ، چه آنكه اين روز شريفى است و فضيلت آن فايض و رحمت آن واسع مى باشد. پس هرگاه محل قابل باشد سعادت حاصل مى گردد، و مراد تو افزونى به دست مى آيد و ياد بياور كه در روز جمعه ساعتى مى باشد كه خدا حاجت هيچ مؤمنى را در آن ساعت برنمى گرداند، پس جهد كن كه ملائكه بيايند نزد تو در وقت دعا كردن ، يا در حالت استغفار يا در حالت ذكر؛ به احسن احوال . پس به درستى كه حق تعالى عطا مى كند ذكر را بيشتر از آنچه عطا مى كند وسائل را و اگر ممكن باشد و بتوانى ، اقامت كن مجموع اين روز را در مسجد، و الا تا عصر بوده باش با حسن مراقبت و كوشش تمام بسا باشد كه بهره مند شوى به آن ساعتى ذكر شد چه آنكه بعضى گفته اند آن ساعت مبهم است در تمام روز جمعه به واسطه محافظت تمام اوقات آن روز.

و روايت شده كه آن ساعت ميانه فارغ شدن امام است از خطبه ، تا آنكه مردمان در صفها راست بايستند و بعضى گفته اند: آن ساعت آخر روز جمعه مى باشد تا هنگام فرو رفتن آفتاب و امروز را مخصوص خود بگردان از ميانه ايام هفته ، به اميد آنكه بشود كفاره گناهانت و استدراك از براى بقيه ايام هفته و كافى است نماز جمعه در اهتمام به روز جمعه و وظايف آن ، به درستى كه خدايتعالى گردانيده است نماز جمعه را افضل اعمال بنى آدم بعد از ايمان . چنانكه ناطق است به اين معنا اخبار، و تصريح كرده اند بر آن علماء آثار و اخبار، به طورى كه دليل آورده اند بر اينكه واجب افضل است از سنت . و نماز يوميه ، افضل است از نمازهاى غير يوميه . وصلاة وسطى ، افضل است از نمازهاى يوميه . و مختار آن است كه صلاة وسطى نماز ظهر است و نماز جمعه اولى است از نماز ظهر بنابراين نماز جمعه افضل نمازها است . پس ثابت مى شود به همين دليل كه نماز جمعه افضل همه اعمال مى باشد و اين دليل واضحى است .

و واجب است اهتمام تمام به شاءن آن و خطر تمام در سستى كردن به شاءن آن مى باشد نسبت به كسى كه در شاءن آن تاءم داشته باشد و به تحقيق آگاه كرده است بر جميع اين امورى كه ذكر شد قول خداى تعالى بعد از امر به آن ذلكم خير لكم ان كنتم تعملون اين كار براى شما بهتر مى باشد اگر شما دانسته باشيد.

امر شده است به خواندن سوره جمعه و منافقين در آن چند نماز، تا مكرر شود شنيدن آن و زياد گردد رغبت در آن و در سوره منافقين فرموده است (بعد از آنكه نماز جمعه را در سوره جمعه ذكر ناميده است .): يا ايها الذين امنوا لاتلهكم اموالكم و لا اولادكم عن ذكرالله ، و من يفعل ذلك فاولئك هم الخاسرون سوره منافقون آيه 9 اى كسانى كه ايمان و باور داريد خدا را، مبادا غافل كند مالها و فرزندان شما، شما را از ياد و ذكر خدا، چه آنكه هر كس چنين باشد ناچار از زيانكاران خواهد بود پس تكرار اين دقايق در فكر تو، بسا باشد كه سبب شود تا از رستگاران گردى پس ‍ حاضر كن دلت را در اين روز براى رستگارى و فوز عظيم خداوندى .

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : یک شنبه 15 مرداد 1396برچسب:, | 12:55 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : شنبه 14 مرداد 1396برچسب:, | 16:8 | نويسنده : تحریریه ستاد |

آیت الله "علی اصغر مروارید" از مبارزین برجسته انقلاب در ۹۳ سالگی درگذشت

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : شنبه 14 مرداد 1396برچسب:, | 15:58 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : شنبه 14 مرداد 1396برچسب:, | 15:55 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : جمعه 13 مرداد 1396برچسب:, | 16:20 | نويسنده : تحریریه ستاد |

و تصویر اعتبار نامه حجت الاسلام روحانی

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : پنج شنبه 12 مرداد 1396برچسب:, | 15:27 | نويسنده : تحریریه ستاد |

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری.حجت الاسلام روحانی تا دقایقی دیگر در حضور مقامات کشور و لشکری سران قوا و جمعی از مقامات ارشد در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد

لینک پخش زنده

http://www.yjc.ir/fa/live

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : پنج شنبه 12 مرداد 1396برچسب:, | 10:35 | نويسنده : تحریریه ستاد |

 

✳️رﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ‏(ص‏) ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺣﺠﺔ ﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ : " ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺟﺒﺮﺋﯿﻞ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﮐﺮﺩ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ ﻣﯿﺮﺩ، ﻣﮕﺮ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻭﺯﯼ ﻣﻘﺪّﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ .
ﭘﺲ، ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺘﺮﺳﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻃﻠﺐ ﺭﻭﺯﯼ ﺣﺮﯾﺺ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﺩﯾﺮ ﺭﺳﯿﺪﻥ #ﺭﺯﻕ_ﺣﻼﻟﺘﺎﻥ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻧﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﺠﻠﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺭﺯﻕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ .
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺯﻕ ﺣﻼﻝ ﺭﺍ ﺑﯿﻦ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺗﺶ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ #ﺭﻭﺯﯼ_ﺣﺮﺍﻡ ﺭﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﻧﮑﺮﺩﻩ ...
واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : چهار شنبه 11 مرداد 1396برچسب:, | 13:20 | نويسنده : تحریریه ستاد |

(مساله):نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است، و امتيازش از نماز صبح اين است كه دو خطبه در پيش دارد، و نماز جمعه واجب تخييرى است به اين معنى كه مكلف در روز جمعه مخيّر است كه نماز جمعه را بخواند در صورتى كه شرائطش موجود باشد، يا نماز ظهر بجا آورد، پس اگر نماز جمعه را بجا آورد، كفايت از ظهر مى كند. و واجب شدن نماز جمعه چند شرط دارد:

"اول" داخل شدن وقت، و آن عبارت از زوال آفتاب است، و وقتش تا برابر  شدن سايه شاخص است با شاخص بنا بر اظهر، پس هر گاه تا برابر شدن سايه با شاخص نماز جمعه را تأخير انداخت، وقتش خارج شده و نماز ظهر را بايد بجا آورد.

 


"دوم" شماره افراد، و آن هم هفت نفر است با امام، و هر گاه هفت نفر از  مسلمانان جمع نشود نماز جمعه واجب نمى شود، بلى نماز جمعه از پنج نفرى كه يكى شان امام باشد صحيح است.

 


"سوم"
 بودن امام جامع شرائط امامت: از عدالت و غير آن از چيزهائى كه  در امام جماعت معتبر است، همچنان كه در بحث نماز جماعت خواهد آمد و بدون او نماز واجب نمى شود. و صحيح بودن نماز جمعه چند شرط دارد:

 


اول
 ـ جماعت بودن، پس فرادى صحيح نيست و هر گاه مأموم پيش از  ركوع ركعت دوم نماز جمعه به امام برسد مجزى خواهد بود، و يك ركعت ديگر به او اضافه مى كند و اگر در ركوع دوم درك امام كند مجزى بودنش مشكل است، و احتياط ترك نشود.

 


دوم
 ـ خواندن دو خطبه پيش از نماز:

كه در خطبه اول حمد و ثناى الهى را گفته و وصيت به تقوى و پرهيزكارى نمايد و يك سوره از قرآن بخواند، سپس نشسته و برخيزد، و باز هم حمد و ثناى الهى را بجا آورده و به پيغمبر اكرم ((صلى الله عليه وآله)) و ائمه مسلمين صلوات فرستاده، و براى مؤمنين و مؤمنات استغفار كند، و لازم است خطبه پيش از نماز باشد،

پس اگر نماز را پيش از دو خطبه شروع كرد صحيح نخواهد بود و خواندن خطبه پيش از زوال آفتاب بنا بر احتياط جائز نيست.

بنحو كه تماميّت خطبه مقارن زوال باشد و لازم است كسى كه خطبه را مى خواند هنگام خطبه ايستاده باشد پس هر گاه خطبه را نشسته بخواند صحيح نخواهد بود و فاصله انداختن بين دو خطبه به نشستن لازم و واجب است.

و لازم است نشستن مختصر و خفيف باشد، و لازم است امام جماعت و خطيب "كسى كه خطبه مى خواند" يك نفر باشد و احتياط واجب اين است كه در حال خطبه با طهارت باشد و در مقدار واجب از خطبه عربيت:

"زبان عربى" معتبر است، و در مازاد بر آن معتبر نيست مگر آنكه حاضرين زبان عربى را ندانند، كه احوط در اين صورت در خصوص وصيت به تقوى، جمع بين عربيت و زبان حاضرين است. و نيز احوط اين است كه امام جمعه مجتهد باشد و يا منصوب از قبل مجتهد جامع الشرائط باشد.

 


سوم ـ آنكه مسافت بين دو نماز جمعه كمتر از يك فرسخ نباشد،

پس هر گاه دو نماز جمعه در مسافت كمتر از يك فرسخ مقارن هم برپا شود، هر دو باطل مى شود، و اگر يكى سبقت بر ديگرى داشت هر چند به تكبيرة الاحرام باشد صحيح و دومى باطل خواهد بود ولى هر گاه پس از برگزارى نماز جمعه كشف شد كه نماز جمعه ديگرى بر او سابق يا مقارنش در مسافت كمتر از يك فرسخ برپا شده بود، بجا آوردن نماز ظهر واجب نخواهد بود، و فرقى نيست بين اينكه اين كشف در وقت يا در خارج وقت باشد و برپا نمودن نماز جمعه در صورتى مانع از نماز جمعه ديگر در مسافت مزبور مى شود كه خود صحيح و جامع شرائط باشد، والاّ در مانع بودنش اشكال است، و اقرب مانع نبودن است.

 


(مسأله) هر گاه نماز جمعه اى كه داراى شرائط است برپا شود، بنا بر  احتياط حضور در آن واجب است، و در وجوب حضور چند چيز معتبر است:


"اول" آنكه مكلف مرد باشد، و حضور جمعه بر زنان واجب نيست.


"دوم" آزادى، پس حضور در نماز جمعه بر بندگان "برده" واجب نيست.


"سوم" حاضر بودن، پس بر مسافر واجب نيست، و در مسافر فرقى نيست كه تكليف او در نماز قصر باشد يا تمام مثل مسافرى كه قصد اقامه نموده باشد.


"چهارم" سلامت از بيمارى و كورى، پس بر بيمار و كور واجب نيست."

 

پنجم" پير نبودن، پس بر پيرمردان واجب نيست.


"ششم" آنكه بين جاى شخص و جائى كه نماز جمعه برپا مى شود بيش از دو فرسخ فاصله نباشد و بر كسى كه سر دو فرسخى است حضور واجب است و همچنين بر كسى كه حضور جمعه بر او دشوار باشد حضور واجب نيست، بلكه بعيد نيست كه اگر باران باشد حضور واجب نشود هر چند حرج و مشقتى نداشته باشد.

 


(مسأله ): چند حكم كه به نماز جمعه راجع است از اين قرار است:

 


"اول" 
كسى كه نماز جمعه از او ساقط شده و حضورش واجب نباشد، جائز است در اول وقت مبادرت به نماز ظهر نمايد.

 


"دوم" هر گاه در بلد انسان نماز جمعه جامع شرائط برپا مى شود، بنا بر احتياط جائز نيست انسان بعد از زوال آفتاب سفر كند.

 


"سوم" حرف زدن، هنگامى كه امام مشغول خطبه خواندن است ـ جائز نيست، و فرقى بين عدد معتبر در اصل وجوب نماز جمعه و بين بيشتر از آن نيست.

 


"چهارم"
 گوش دادن به دو خطبه بنا بر احتياط واجب است، ولى كسانى  كه معناى خطبه را نمى فهمند، گوش دادن بر آنها واجب نيست.

 


"پنجم" اذان دوم روز جمعه بدعت است، و اين همان اذانى است كه در  عرف اذان سوم ناميده مى شود.

 


"ششم" وقت خطبه امام، بنا بر احتياط واجب بايد حاضر شود و اگر  خطبه را درك نكرد و اقتدا نمود نمازش صحيح است.

 


"هفتم" خريد و فروش هنگامى كه براى نماز جمعه ندا مى شود حرام است  در صورتى كه منافى نماز جمعه باشد، والاّ حرام نخواهد بود و اظهر اين است كه در صورت حرمت نيز معامله باطل نيست.

 


"هشتم" كسى كه حضور جمعه بر او واجب بوده، و ترك نموده و نماز ظهر  را بجا آورد اظهر اين است كه نمازش صحيح باشد.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396برچسب:, | 20:39 | نويسنده : تحریریه ستاد |

فلسفه نماز جمعه چیست؟
نماز
به طور کلی تمام عباداتی که از طرف خداوند برای ما تشریع شده دارای فلسفه خاص است و آنچه بیان می‌شود قسمتی از آن اسرار و فلسفه مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه است که به واسطه بیان اولیاء الهی به«…………………………….» را درک کرده‌ایم. و علت واقعی را باید از امام معصوم ـ علیه السلام ـ سؤال کرد.
در مورد فلسفه نماز جمعه می توان گفت که: (نماز جمعه قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دسته جمعی است. و اثر عمومی عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگی‌های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می‌باشد، «…………………………….» مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوی و پرهیزگاری است؛ و امّا از نظر اجتماعی و سیاسی یک کنگره عظیم «…………………………….» در مراسم نماز جمعه است و اجتماع حج که در کنار خانه خدا هر سال یک بار انجام می‌گیرد. نقش نماز جمعه در این میان بسیار مهم است به خصوص این که یکی از برنامه‌های خطیب در خطبه نماز جمعه ذکر مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و به این ترتیب این اجتماع عظیم و پرشکوه می‌تواند منشأ برکات زیر شود:
الف. آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی.
ب. ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین به گونه‌ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند.
ج. تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان.
د. جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی.
به همین دلیل همیشه دشمنان اسلام، از یک نماز جمعه جامع الشرائط که دستورهای اسلامی دقیقاً در آن رعایت شود بیم داشته‌اند. و نیز به همین دلیل نماز جمعه همیشه به عنوان یک اهرم نیرومند سیاسی در دست حکومت ها بوده است. حکومت‌های عدل همچون حکومت پیغمبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ از آن بهترین بهره برداری‌ها را به نفع اسلام و حکومت‌های جور همانند بنی امیه از آن«…………………………….» ما حرکت کرده‌اید او را از کوفه بیرون خواهیم کرد. در صحیفه سجادیه از امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می‌خوانیم: اللهم ان هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع امنائک فی الدرجه الرفیعه التی اختصصتهم بها قد ابتزوها؛ خداوندا این (اشاره به نماز جمعه و عید قربان) مقامی است«…………………………….» پایه تو است که ویژه آنها نمودی،‌و خلفای جور «…………………………….» یک فرسخ در یک فرسخ بیش از یک نماز جمعه جائز نیست و حتی کسانی که در دو فرسخی تقریباً 11 کیلومتری از محل انعقاد جمعه قرار دارند در آن نماز شرکت می‌کنند، روشن می‌شود که عملاً در هر شهر کوچک یا بزرگ و حومه آن یک نماز جمعه بیشتر منعقد نخواهد شد. «…………………………….» حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ اشاره می‌کنیم که قسمتی از اسرار و فلسفه نماز جمعه را حضرت برای ما بیان نموده حضرت می‌فرمایند: «انما جعلت الخطبه یوم الجمعه لان الجمعه مشهد عام فاراد ان یکون لامر سبب الی موعظتهم و ترغیبهم فی الطاعه و تزهیبهم و توفیقهم علی ما اراد من مصلحه دینهم و دنیاهم و یخبرهم بما ورد علیهم من (الافاق من) الاحوال التی لهم فیها المضره و المنفعه».
برای نماز جمعه خطبه بدین جهت قرار داده شده که چون که مردم همگی در روز جمعه در نماز جمعه جمع می‌گردند رهبر جامعه مردم را موعظه و نصیحت و نیز تشویق و ترغیب کند و آنها را به اطاعت از دستورات الهی و فرمانبرداری از او و برحذر داشتن بندگان خداوند از گناه و سرپیچی خداوند نماید و نیز آنها را بر مصالح دینی و دنیوی خویش واقف گرداند. سیر حوادث و رویدادها و گزارشات داخلی منطقه و«…………………………….» نماز جمعه نمازی است توأم با سیاست و اگر نماز جمعه آن گونه که اسلام می‌خواهد در سراسر جهان اسلام برگزار گردد دیگر دشمنان اسلامی نمی‌توانند کشورهای اسلامی را مورد استعمار و بهره‌کشی خود قرار دهند و بر آنها حکومت نمایند.
به امید آن روزی که در تمام جهان اسلام نماز جمعه‌ها اینگونه برگزار گردد به امامت منجی عالم بشریت حضرت امام زمان (عج) .

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396برچسب:, | 20:24 | نويسنده : تحریریه ستاد |

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396برچسب:, | 16:31 | نويسنده : تحریریه ستاد |

بسمه تعالی

به اطلاع برادران وخواهران محترم می رساند:

دفتر امام جمعه به نمایندگی از مراجع تقلید آماده پاسخگویی به سوالات شرعی  مسائل اجتماعی و دریافت وجوهات شرعی  می باشد.

شهروندان محترم می توانند با مراجعه به دفتر و یا تماس با شماره (۰۳۱۴۵۴۲۲۳۱۸) مسائل خود رامطرح نمایند .

 ( دفتر امام جمعه وستاد نمازهای جمعه میمه و وزوان )

 
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب Digg This! Bookmark on Delicious Bookmark on Delicious Bookmark on Delicious 
واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396برچسب:, | 15:54 | نويسنده : تحریریه ستاد |

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی فریضه نماز جمعه به  یکی از اولویت های نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ پنجم مرداد سال 1358 به دستور امام خمینی(ره) نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی،  برپایی فریضه نماز جمعه به یکی از اولویت های نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ پنجم مرداد سال 1358 به دستور امام خمینی(ره) نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد.

در ذیل به برخی از بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در باب جایگاه و اهمیت نماز جمعه اشاره می‌کنیم: 

نماز جمعه از کلام ارزشمند امام راحل (ره)

۱-نماز جمعه سنگر است و این سنگر ها را پر کنید.

۲- به حمدا… در این نهضت، نماز جمعه با محتوای حقیقی آن تحقق یافت.

۳- نماز جمعه که نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است باید هر چه با شکوه تر و پر محتواتر اقامه شود.

۴- ملت ما گمان نکند که نماز جمعه یک نماز عادی است.

۵- تحقیقا احیای نماز جمعه در ایران از مسائل بسیار مهم است.

۶- نماز جمعه موجب می شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود.

۷- یکی از برکات این نهضت و انقلاب همین اقامه نماز جمعه هاست.

۸- من امیدوارم که نماز جمعه ها محتوای اصیل خود را باز یابد.

۹- نماز جمعه یک اجتماع سیاسی است. نماز جمعه یک عبادت سرتاپا سیاسی است.

۱۰- به این نماز جمعه اهمیت بدهید. این هم از برکات جمهوری اسلامی است.

۱۱- ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند.

۱۲- نماز جمعه ها با قدرت هر چه بیشتر انجام شود.

۱۳- یکی از مهم ترین چیزهایی که در این انقلاب حاصل شد قضیه نماز جمعه است.

۱۴- مردم و نسل های آینده به این مساله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است.

۱۵- منصب امامت جمعه یعنی منصب تماس روحانیت با ملت.

۱۶- ائمه جمعه و جماعات مردم را ارشاد کنند و حضور آنها را در صحنه گوشزد کنند.

۱۷- این نماز جمعه ای که در همه جا است شما می بینید چه برکتی دارد.

۱۸- این نماز جمعه تقریبا مردم را مهیا می کند، مردم را بیدار می کند.

۱۹- آنچه مردم را مجتمع می کند همین ائمه جماعات و جمعه هاست.

۲۰- در صدر اسلام هم نماز جمعه و مساجد چنین وضعی داشتند که اجتماعات وسیله ای بودند برای رفع گرفتاری های مسلمین و تصمیم گیری در مقابله با دشمنان اسلام.

۲۱- برپایی نماز جمعه یکی از برکات بسیار عظیم اسلام.

۲۲- امروز از برکت نماز جمعه است که ملت از خانه هایشان بیرون ریخته و در مراکز نماز جمعه اجتماع و با یکدیگر تفاهم می کنند و به مسائل سیاسی و دینی گوش می دهند.

۲۳- این رسانه های گروهی بیگانگان هستند که تبلیغ می کنند مردم علاقه زیادی به نماز جمعه ندارند.

۲۴- ائمه جمعه باید توجه داشته باشند که یکی از موثرترین قشرهای جامعه به حساب می آیند.

نماز جمعه از کلام ارزشمند مقام معظم رهبری

۱- مظهر عزم ملی نماز جمعه است.

۲-اقبال به نماز جمعه دشمن را ناکام و ناراحت می کند چون با اقامه نماز جمعه نقشه های دشمن به هم می ریزد.

۳- نماز جمعه به پیشرفت اهداف جمهوری اسلامی کمک می کند.

۴- هنر بزرگ امامان جمعه این است که مطلب مورد نیاز مردم را بشناسد ، استفهام های مردم را بداند و مطرح کند.

۵- نماز جمعه یک سنگر اساسی در مقابل تهاجم همه جانبه دشمن است.

۶-نماز جمعه را باید کاری کرد که مشعل هدایتی باشد.

۷-نماز جمعه وسیله تربیت اسلامی است.

۸-خطبه نماز جمعه یک منبر معمولی نیست.

۹-یکی از مهم ترین عوامل حفظ ایمان و روحیه در مردم همین نماز جمعه و همین خطبه های جمعه است.

۱۰- باید تلاش کنیم که همان جایگاه و محور مرکزی را که اسلام برای نماز جمعه خواسته است محقق کنیم.

۱۱- نماز جمعه هنوز خیلی مضر به منافع دشمنان ماست.

۱۲- این نماز، نماز جمعه است. نماز اجتماع است. نماز روشنگری و آگاه سازی آحاد مردم است. نماز اخبار از آفاق به مومنین و آحاد مردم است.

۱۳-ارتباط با خدا را بیشتر کنیم و یکی از آنها نماز جمعه است.

۱۴- هر چه می توانیم باید اجتماع مردم و وحدت کلمه مردم را تقویت کنیم و از مهم ترین ابزارهایش نماز جمعه است.

۱۵- هر چه می توانیم دل های مردم را به خدا بایستی نزدیک تر کنیم و وسیله اش نماز جمعه است.

۱۶- نماز جمعه نعمت بزرگی است که در اختیار ماست.

۱۷- شکر نماز جمعه را بکنید تا خدا برکات نماز جمعه را زیاد کند.

۱۸- نماز جمعه مثل رشته تسبیح است. این مثل یک کانونی است که نور و گرما به سطح جامعه می بخشد.

۱۹- نماز جمعه هر کلمه اش و هر خطبه اش یک درمان شفابخشی بر دل های مردم متدین و مومن.

۲۰- نماز جمعه در نقاط کشور بخشی از کار دستگاه رهبری کشور را دارند انجام می دهند.

۲۱- مسئولان انقلاب در سراسر کشور ائمه جمعه هستند. پایگاه های هدایت و رهبری مردم در سراسر کشور ائمه جمعه هستند. سنگرهای دفاع معنوی در مقابل دشمنان در سطح جامعه ائمه جمعه هستند.

۲۲- اگر دستگاه امامت جمعه و نمازهای جمعه از انقلاب گرفته شود یقینا به انقلاب لطمه ای سخت خواهد خورد.

۲۳- یکی از بزرگترین کارهای امام بزرگوارمان ایجاد و تاسیس همین نمازهای جمعه بود.

۲۴-سنگرهای دفاع معنوی در مقابل دشمنان در سطح جامعه ائمه جمعه هستند.

۲۵-همین نماز جمعه بود که شوق جهاد فی سبیل الله را در دلها تحریک کرد.

۲۶-  از مردم عزیزمان مصرا می­خواهم برای کوری چشم دشمن نماز جمعه­ها را با شکوهتر کنند.

۲۷-  نماز جمعه یک واجب سمبلیک است. اولا نماز است، یعنی: ذکر خداست، ثانیا سلاح است، حالت جنگیدن با دشمن و با شیطانهاست.

۲۸-  نماز جمعه برای گسترش تقوی و روح دینی در مردم است.

۲۹-  نماز جمعه همانطوری که از نامش هم نشان می­دهد، نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توام تامین می­کند.

۳۰-  ما از اول باید فکر کنیم که چگونه می­شود جوانان را به نماز جمعه جذب کرد.

۳۱-  نسل جوان ما تشنه حقیقت، فهمیدن و آگاه شدن است. نمازهای جمعه باید بتواند این تشنگی را به نحو نیکوتر به انجام برساند.

۳۲-  اگر با نگاه متدبرانه­ ای به اوضاع کشور خود و گذشته و آینده آرمانی آن نگاه کنیم، نقش نماز جمعه و اهمیت این فریضه را بیشتر درک خواهیم کرد.

۳۳-  نماز جمعه یک سنگر اساسی در مقابل تهاجم همه جانبه دشمن است. بنابراین باید این سنگر را هرچه محکم­تر آراست و حفظ کرد.

۳۴- این نماز تفاوت می­کند با آن ذکر و یادی که تنها و در خلوت انجام بگیرد در این نمار تن­ها و دلهای مردم در کنار یکدیگر قرار می­گیرد لذا به این نماز می­گویند نماز وحدت آفرین حقیقت هم همین است.

۳۵-  خدمتگزاری در این نقطه و شغلی که شما در خدمت به دین و مسلمین برای همه انتخاب کرده­اید، افتخار بزرگی است.

۳۶- هم شما کارکنان و زحمتکشان و خدمتگزاران ستاد نماز جمعه، هم ائمه محترم جمعه، هم مسئولانی که در مراکز به امور نمازهای رسیدگی می­کنند همه در فیض­رسانی این فریضه بزرگ سهیم هستند این را باید قدر دانست.

۳۷- ائمه محترم جمعه و دست­ اندرکاران اقامه نماز بیشترین نقش را در خدمت ­رسانی این فریضه (نماز جمعه) به مردم دارند و همه این خدمات هم مشکور است.

۳۸-  مردم هم باید نماز جمعه را قدر بدانند و ائمه جمعه و دیگر دست­اندرکاران هم باید جاذبه­ های نماز جمعه را روز به روز بیشتر کنند.

۳۹- در نماز جمعه مردم باید با جریانات و مسائل جهان اسلام آشنا شوند حقیقت را بفهمند این مطلب همیشه همین طور بوده است. اما امروز از همیشه مهمتر است. چرا؟ چون دستگاه­های سلطه طلب و مستکبران دنیا پول خرج می­کنند برای اینکه بتوانند حرف دروغ و شایعه پراکنی و فریب و ترفندهای گوناگون تبلیغی خود را به گوش مردم دنیا برسانند و آنها را از این طریق منحرف کنند.

۴۰-امروز به برکت انقلاب اسلامی و با هوشیاری امام بزرگوارمان به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است.

۴۱-قدر این فریضه عظیم (نماز جمعه) را باید خیلی دانست.

۴۲-همین نماز جمعه بود که یک توده عظیم را با وجود این همه طبل و بوق تفرق در خط واحد مستقیم نگه داشت.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396برچسب:, | 14:28 | نويسنده : تحریریه ستاد |


نماز جمعه عبادتی است همچون نمازهای دیگر که در ظهر روز جمعه و با شرائط خاصی انجام می شود، و در فضیلت این نماز همین بس که سوره ای در قرآن به این نام آمده و در آنجا صریحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آیه آمده است: هنگامی که صدای مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدی، معامله و تجارت را رها ساز و برای انجام این واجب الهی حاضر شو، که از همه چیز برای شما بهتر است اگر بدانید» و نیز در روایات آمده که نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است بر بدن و موجب آسان شدن ترس و هول قیامت و کشیده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است و ثواب شرکت در نماز جمعه برا ی کسی که قادر به انجام حج نیست، برابر با حج است.در برخی روایات ترک کنندگان این عمل به سختی مورد سرزنش قرار گرفته اند تا آنجا که می خوانیم کسیکه سه هفته آنرا ترک کند منافق می باشدهر چند نماز جمعه واجب تخییری است ، یعنی انسان می تواند بجای آن نماز ظهر خود را بجا آورد ولی خود داری از شرکت در آن به بصورت دائمی وجه شرعی (دلیل شرعی ) نداردبه طور کلی در حال اقامه خطبه توسط امام جمعه آنچه که موجب گوش ندادن واز بین رفتن فایده خطبه می شود ( ولو به جا آوردن نماز قضا و یا مستحبی ) باید ترک شودچرا که در برخی روایات از دو خطبه به عنوان جایگزین دو رکعت در نماز ظهر جمعه یاد شده است، و لذا دو خطبه به جای دو رکعت نماز به شمار می آید و از این جهت کارهایی که در نماز جایز نیست ، در بین دو خطبه نیز جایز نمی باشدامام جمعه در خطبه خود باید مصالح دین و دنیای مسلمانان را به آنها تذکر دهد و آنها را از امور مختلف اجتماعی آگاه سازداحتیاط آن است که امام و مأمومین هنگام ایراد خطبه با وضو باشنداگر زنان ، مسافران، بیماران و از کارافتادگان در نماز جمعه شرکت کنند نمازشان صحیح است، و بجای نماز ظهر ایشان محسوب می گردد. اگر چه برآنها ( نماز جمعه ) واجب نیستنظافت بدن و غسل جمعه و پوشیدن بهترین لباسها واستفاده از عطر و مسواک زدن جزء آداب مؤکد نمازجمعه است ، که در روایات بدانها سفارش شده است.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396برچسب:, | 13:19 | نويسنده : تحریریه ستاد |

مراسم عبادی سیاسی نمازجمعه این هفته مورخ1396/5/6 توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا زمانی در محل مسجد جامع شهر وزوان برگزار شد.

واحد فرهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه وزوان

تاريخ : دو شنبه 9 مرداد 1396برچسب:, | 14:37 | نويسنده : تحریریه ستاد |